Lavkarbo: Hva er Lavkabro-diett?

lavkarbo

Lavkarbo, eller steinalderkost som det også blir kalt er en diett som mange har funnet ut kan hjelpe positivt på både vekta hvis du vil slanke deg, men også helsa. Det er ikke vanskelig å spise lavkarbo, men man må legge om kostholdet sitt, og være litt disiplinert. I korte trekk så vil det si og kutte ut matvarer som inneholder mye karbohydrater, og erstatte de med matvarer som er rike på proteiner og fett.

 

Så – hva kan man spise når man er på lavkarbo-diett? Det er ikke noen fasit på det, siden det finnes mange forskjellige grader av dietten. Noen kutter nesten helt ut alle karbohydrater, mens andre kutter ut litt, men ikke alt. Her må du finne ut hva som passer for deg, og din kropp. Men som en generell regel kan du bruke listen under for å si hva slags matvarer som inneholder mye og lite karbohydrater.

Hva kan du spise mye av i lavkarbo-dietten:

  • Egg. Spis masse egg, gjerne hver dag. Egg kommer til å bli den beste venne (eller uvenn) under lavkarbo-dietten. Det er forholdsvis billig, og kan brukes til mye.
  • Bacon. Som over, så er bacon kjempefint for å få i seg lite karbo men mye protein og fett.
  • Fisk og skalldyr. Ren sjømat inneholder masse proteiner og fett, og er supert.
  • Kjøtt som storfe, vilt, svin, kjøttdeig
  • Fugl som kylling, and, kalkun. (behold skinnet, da det er masse fett i det)
  •  Innmat som lever, nyrer, osv.
  • Saus. Det er bare å kjøre på fete sauser og dressinger, men pass på så de ikke inneholder så mye karbo. Her kan du eventuelt lage egne fra bunnen 🙂

Hva kan du spise litt av i lavkarbo-dietten:

  • Grønnsaker som vokser over jorda. Dette kan være blomkål, kålhode, rødkål, asparges, brokkoli, squash, spinat, sopp, agurk, etc.
  • Meieriprodukter, og da gjerne med høyt fettinnhold

 

Hva bør du unngå i lavkarbo-dietten:

  • Sukker i alle former. (ren karbo) (strøsukker, sukkerbiter, honning, sirup, syltetøy, godterier, brus etc.)
  • Poteter, ris, pasta, rotgrønnsaker, brød og frokostblandinger.
  • Margarin. Kunstig fett som inneholder transfett. Anbefales å bruke ekte meierismør i stedet.
  • Øl
  • Frukt. Dette er for de strengeste. Frukt inneholder fruktsukker, og inneholder dermed karbohydrater, men som alle vet så er ikke frukt usunt. 🙂 Bær er bedre dog et bedre alternativ.

Hvor mange karbohydrater om dagen?

Som vi skrev i starten av denne artikkelen så er det ikke noen fasit på hvor mange karbohydrater du bør få i deg i løpet av dagen, men Vitenskap og Fornuft (VOF) har laget følgende definisjon:

  • Strengt LCHF-kosthold:  Inntil 2 prosent av energien kan komme fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.
  • Normalt LCHF-kosthold: Inntil 5 prosent av energien kan komme fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.
  • Øvre grense for LCHF-kosthold: Inntil 10 prosent av energien kan komme fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.
  • Liberalt LCHF-kosthold: Inntil 20 prosent av energien kan komme fra karbohydrater. Dette tilsvarende maksimalt 100 g per dag.
LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold. (Low Carb/High Fat)

Litt lesestoff på eksterne sider:

Hva er lavkarbo? -iform.no
Til alle nybegynner på lavkarbo – lavkarbo.no

 

Vi legger ut med jevne mellomrom lavkarbooppskrifter her på matmonster.no, så det er bare å stikke innom for inspirasjon.


Om

Er du glad i å lage mat? Trenger du matoppskrifter, eller generelle tips og inspirasjon i matlagingen så er matmonster.no den perfekte siden for deg.

Matbloggtoppen

Forretter

Russisk / Polsk Salat

Middager

Hvordan steke indrefilet av svin i stekeovn
Kalkun – Oppskrift fra Hellstrøm
Pasta Pancetta alla Carbonara
Svineribbe – Oppskrift fra Hellstrøm
Pinnekjøtt – Oppskrift fra Hellstrøm

Desserter

Slik lager du krumkaker (video)
Pikekyss
Hjemmelaget Sjokolademousse
Suksessterte
Brownies
banner